söndag 10 maj 2015

Om att driva eget... Trädgårdsskolan del 1

 

Hej på er. Nu kan alla trädgårdsentusiaster som redan vet och gör detta sluta läsa om ni vill. Jag tänkte mest på er andra som kanske funderar på att skaffa ett växthus eller skulle vilja testa att driva upp era egna sommarblommor. Jag vill ge er några tips. Vi har en stor tomt och många rabatter. Om jag skulle köpa alla blommor/plantor som jag vill ha så skulle det kosta en mindre förmögenhet varje vår. Jag brukar plantera ut ca. 300 blommor. Det blir en slant som man kan ha till annat. Jag köper jorden på Ica 100:- för 4 säckar sedan är det inga fler kostnader om man tagit frön. Annars tillkommer fröpåsarna. Jag köper några men inte så många längre. Ja gödningen kostar lite om man vill ha det. Rekommenderas. 
 
Därför så tar jag frön från de blommor jag vill ha på hösten. Roligt att stjäla lite i parker eller där det finns fina sorters ettåringar också. Förvarar dem sedan i melittafilter inomhus i en korg.  Det blir många frön så man kan dela med sig till vänner och kanske få några frön tillbaka av sånt man inte har själv. Sedan på vårkanten, ja en del ska sås redan i februari så är det dags för sådd. jag sår i en glasslåda eller i en tomatförpackning i plast.
 
Det spelar inte så stor roll i vad. jag tar vanlig jord i botten sen lite så/kaktusjord högst upp. När plantorna vuxit till sig lite så skolar man om dem en och en i krukor.
 
Krukor kan man göra egna av tidningspapper, eller ta mjölkkartonger. Av tomma mjölkkartonger kan man klippa små växtetiketter också. Nu har jag köpt in lite småkrukor genom åren så jag använder dem. Jag strör i lite chrysan en sorts gödning fast man måste inte det heller. Såg att dom gjorde det på en plantskola. Jag gör som proffsen, Fniss!
 
Omskolning!
1. Jag fyller många krukor med jord på en gång.

 
2. Gör ett hål och sätt ner plantan, var rädd om rötterna.

 
3. Tryck till lite omkring och vattna ovanifrån..

4. Nu är det bara vatten och väntan som gäller.
Vattenstril till petflaska finns här.
 
Jag ställer plantorna i ett plasttråg så att vattnet kan tas upp från botten. Funkar med plastbrickor också. Har man växthus så är det enklast att ha allt där men det fungerar i ett fönster också eller på ett bord inne med växtbelysning.  Ja hoppas någon blev lite sugen nu på att testa nästa vår. Det är riktigt kul att driva eget.
 
 
Vårt växthus är ett hemma bygge, vi har dragit in el så att man kan ha en frostvarnare där. Här kan du läsa hur jag blev med växthus. Om man vill så kan man täcka plantorna med fiberduk på nätterna det fungerar bra eller lite bubbelplast.
 
 
 

6 kommentarer:

  1. Gud så duktig du är, jag skulle aldrig orka med alla omskolning. Phhuuii!
    Men jag sätter inte ut några sommarblommor i rabatter, jag har bara mina trotjänare i krukor.
    Vad kul att få se ditt växthus också, det hade jag helt missat :-) Jättefint, stort och praktiskt.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  2. Men åååå...nu vill jag åka hem och bygga växthus!
    Va duktig du är! Å vilken fin trädgård ni har.
    Å så blev jag såååååå hungrig nu...vill också ha räkor i tacoskal.....stackars mig som måst egå o äta på restaurang igen va....fniss...
    Å vad fin du var i blått! Den kjolen var skitsnygg...ja o tunikan med förstås!
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  3. Jisses vad härligt enkelt det låter... "Förr i tiden" så sådde jag mycket, det har blivit mindre med åren, men nu har jag börjat utöka igen..
    Tack för inspirationen :)
    Söndagskram från Kate

    SvaraRadera
  4. Oh, det var så roligt att läsa! Så pedagogisk du är och så många blommor du gör! Det är fantastiskt roligt när det börjar växa, jag önskar ibland att jag hade ett växthus, jag är nämligen mästare på att "jorda" ner inne. Och vilken mängd du planterar ut, måste vara otroligt vackert!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  5. Oj vad duktig du är. Det här är verkligen något för mig - jag som inte ens kan odla smörgåskrasse utan att den möglar! :-)

    Kram Malin

    SvaraRadera
  6. Vilket kul inlägg! Jag måste erkänna att jag är dålig på att ta fröer, så dumt att inte göra det när man har trädgården full! Bra tips och jag ska börja i höst :)
    Ha en glad dag Pia!
    Kram Titti

    SvaraRadera

Tack snälla för din kommentar! Blir så glad för dina tankar!