söndag 12 april 2015

Grönt är skönt.

 Jag blir verkligen lycklig av det som växer och gror. Det bubblar i mig som kolsyra av glädjerus.
Jag smyger runt i trädgården, klädd i morgonrock och kamera och förevigar ögonblick. Grannarna är vana vid det här laget, dom har sett mig förr. Dom tycker sannolikt att jag är en smått galen kvinna med tomtar på loftet. Fniss! Låt dem tro det ...
Jag tittar närmre på det som växer och som är sagolikt vackert. Små droppar som fastnat i ett bladveck, eller när de första små bladen tittar upp ur myllan, skrynkliga och jättesöta. Det är nästan som när barn föds, ja nästan sa jag.

Det är i alla fall fantastiskt att se att just den här lilla plantan överlevt vintern eller att,

ja! jippi fröna tog sig och snart ska jag kunna äta av salladen, ruccolan eller ramslöken.

 En gammal potatis från förra året ska bli nya potatisar med hjälp av mig, vatten, solen och jorden.

Vi hade en fin dag i går här. Jag for runt som en mullvad bland gammalt ris och fnöske från i fjol.(jag vet att de lever under jord)
Det är så mysigt att göra fint ute och rensa upp inför kommande säsong. Jag vill liksom aldrig gå in. Fast idag så småregnar det lite så det får allt bli en innedag med strykjärnet och bakning. Hur är det med er, tycker ni som jag att grönt är skönt?


12 kommentarer:

  1. I går var det verkligen en underbar trädgårdsdag, även jag hann få undan lite gammal och visset. Precis som du, fascineras jag av allt som orkar trycka sig upp genom den torra, hårda jordskorpan.
    Jamen visst tar vi oss en utflykt till Öland under Valborg. Älskar att fota våren på Alvaret och södra udden.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  2. Här putsades alla altanfönster och snyggades till i uterummet, sen intogs middagen där ute i solskenet och värmen. Idag hade jag tänkt skrota runt i trädgården, men nu regnar det... Och visst är de härligt när man ser allt som kikar upp ur jorden igen.
    Kram Kate

    SvaraRadera
  3. Jag blir också alldeles salig över att det gror här med! Att mina växter klarat av vintern! Fniss... här är grannarna nog också vana vid att jag fotar porchen i tid och otid ;)
    Kram och ha en fin söndag!
    /Maria

    SvaraRadera
  4. Jag önskar att jag hade i alla fall ljusgröna fingrar men icke......det finns inget grönt nära mina tassar tyvärr. Kram Anette

    SvaraRadera
  5. Grönt ÄR skönt...himmel vad jag längtar efter grönska nu! Jag t o m förundras över den skira ljusgröna färg som kirskålen har, det du! Ja nu njuter vi i fulla drag och bäst gör man det i morgonrock och med en kamera :)
    Ha en finfin söndag...
    Kram Titti

    SvaraRadera
  6. Ja grönt är skönt! Det kändes bra att rensa ogräs i solskenet, gräva lite i jorden och flytta några jordgubbsplantor. Kul att du odlar ramslök, vi åt ramslökssoppa för en vecka sen.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Det har varit så mycket blomster i vår trädgård som den förre ägaren har planterat under alla sina år här.
    Förra året tog vi bort hur mycket blommor och växter som helst för att få plats själva, hi hi.
    Nu får vi se vad som kommer upp i år. Just nu är det en hel del tulpanblad, påskliljor, krokus, snödroppar som blommar. Pionerna kommer med sina små röda skott ur jorden, rosenbuskarna är på G, även vinbärsbuskarna och krusbärsbuskarna börjar knoppa i bladen. Så mysig årstid =)
    Tack snälla du för din hjälp med Toffelblomma =).
    Kram Annika

    SvaraRadera
  8. Skönt att det är fler än jag som smyger runt i morgonrock! Kram Stina

    SvaraRadera
  9. Vilken härlig vårkänsla dina vackra bilder ger!

    SvaraRadera
  10. Visst är grönt skönt - gillar allt som växer, men i inredningen är grönt min favvofärg också!
    Må så gott och kram!
    Inga

    SvaraRadera
  11. Samma här! Känns som man skulle kunna vara ute dygnet runt och hålla på... ;-)

    Kraam Therese

    SvaraRadera
  12. Du har så rätt klart man blir lycklig av allt som händer i naturen nu, fast just nu är jag stelfrusen efter att ha stått i växthuset och planterat! Kram Lotta

    SvaraRadera

Tack snälla för din kommentar! Blir så glad för dina tankar!