söndag 26 februari 2012

Livsstil!


Kan ju inte låta bli att spinna vidare lite på gårdagens inlägg.
Det att välja bodypump före bakning.
För er som undrar, så har jag träningsvärk!
Jag valde att gå en annan väg 1999, en väg inom friskvård, idrott och hälsa. Konstigt kanske man kan tycka efter massor med år inom barnomsorg.
 Nejdå inte konstigt alls.
Jag fick ju en liten sladdis , en otroligt älskad och välkommen liten kille.
Fast jobbet som barnskötare blev liksom bara för mycket "barn" och allt som det innebär med just små barn. Jag måste hitta på något annat.
Jag hittade en ett-årig yrkesutbildning som idrott och motionsledare, varför inte?
Bland det roligaste jag gjort i mitt liv. När det året var slut så kände jag mig inte riktigt klar utan sökte
ytterligare en utbildning då som
Dipl.friskvårdsterapeut
hos Sverigehälsan.
Även detta år var alldeles underbart
Friskvård är så mycket mer än idrott.
Att njuta av livet, att lära sig återhämtning,
 att ha vänner, att skratta och älska livet.
Ja det finns massor. 


Livet är ju så kort och det gäller att ta vara på varenda sekund eller som det så fint heter
"Fånga dagen"
Jag försöker att göra det, jag vill må bra, jag vill verkligen verka för friskvård och allt det positiva som det för med sig.

När jag var klar med utbildningen så startade jag ett eget företag inom friskvård.
Ett eget litet gym för allmänheten och förhoppningar om att kunna hjälpa andra till ett sunt och friskt liv.
Jag var ledare för qi-gong, spinning, aerobics, step-up, styrketräning och core. Jag erbjöd mina tjänster som kostrådgivare,
avspänningsövningar, stresshantering m.m.
I sju år kämpade jag på och jobbade pararellt inom barnomsorgen igen för att överleva ekonomiskt. Kul, lärorikt, otroligt spännande och en
stor erfarenhet rikare.
Sedan hände det tråkiga saker i familjen.
 Jag tappade tron på hälsan, på allt faktiskt. Bror min som var så sund och frisk, en brandman med bra värden och med ett sunt leverne, han bara dog. Usch!
Jag gav upp.
Men nu har jag fattat att det är så mycket annat som styr. Att jobba på med hälsa och friskvård är verkligen viktigt
inte bara för mig utan för alla.
 Jag är tillbaks på banan! Skönt. 


Mitt nya mål är nu att jobba
inom trädgårdsdesign.
Pluggar för tillfället en kurs i ämnet. 
Trädgårdsarbete är dokumenterat väldigt bra friskvård. Så ge aldrig upp,
utan kämpa på med era drömmar och visioner.
Även om man möter motgångar och elände.
Min erfarenhet säger att det lönar sig.
Det gör det!
All min kärlek och välvilja till er!

8 kommentarer:

  1. Bra skrivet Pia !
    Vet du om att här i Rättvik så är det trädgårdsmässa för fjärde året i maj.Inte så stor som i städerna men ändå en mässa som ligger i rätt månad.Temat är köksträdgården.Jag har bokat plats där och ska vara med.
    Lena
    http://www.prmedia.se/index.php?option=com_content&view=article&id=16&Itemid=36

    SvaraRadera
  2. Vilket fint inlägg! tack för att du delar med dig av detta kul att läsa. Håller med om att friskvård är så viktigt och blommor är något som iaf får mig att må väldigt bra! Kram

    SvaraRadera
  3. Det var intressant att läsa din yrkeshistoria men tråkigt att höra om din bror.
    Du är en friskis på riktigt, då känner jag mig lite manad att ta tillbaka det där om bakningen i förra inlägget. Jag fick bara för mig att bodypump var något som bara poppat upp så där som många sådana här saker gör, men nu hamnade det i ett sammanhang som jag verkligen beundrar.
    Jag har också varit väldigt aktiv och det var en härlig tid, den känslan man hade när man kände att man orkade nästan hur mycket som helst, underbart.
    Men jag spänstar på nu också, fast mest i naturen, vandring och klättring fast nu är jag förkyld och jag liiiiider.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Visst är det så att man mår väldigt bra ifall man får syssla med jobb man trivs med.
    Sen behöver man ju lite motion också :=)
    Att sedan trädgård är vetenskapligt bevisat som en friskvårdsbefrämjande syssla vet jag av egen erfarenhet.

    Fruktansvärt tråkigt då familjen/släkten drabbas av sorg.
    Tur att du har hittat tillbaka din styrka och tro.

    Trevlig avslutning på helgen!

    SvaraRadera
  5. Varmt välkommen till KNORKAN! Just nu har du chansen att vinna ett virkat kuddfodral från Svanefors. Läs mer om tävlingen på KNORKANS facebook sida eller blogg ♥

    SvaraRadera
  6. Livet väljer ofta sina egna vägar utan att låta oss få vara med och välja och påverka. I bland är det väldigt svårt att förstå varför det händer just mig.
    Härligt att läsa att du inte låtit dig slås ner utan tar nya vägar när stopplikten satts upp.
    Det är viktigt att man får hålla på med det som man trivs med. Trädgård är verkligen friskvård, jag är ett levande bevis på det. Inför och efter min stora operation var det växthuset som höll mig uppe, tillsammans med familjen givetvis. Utan trädgården och växthuset hade det inte gått.
    Ha de gott. Kram,Catarina

    SvaraRadera
  7. Ett fantastiskt inlägg och vilken väg du har gått och fy så jobbigt att förlora sin bror...
    Skönt att du känner dig bättre och hittat tillbaka....
    mysig söndagskväll
    kram
    sandra

    SvaraRadera
  8. Börjar med att krama om dig;)

    Vad fint du har skrivit i ditt inlägg, o vad du har pluggat o kämpat;)

    Att leva sunt, äta sunt det är viktigt, jag försöker så gott det går, men det där med att äta sunt.....det är ju det som är kruxet;)))

    kramizzzz

    SvaraRadera

Tack snälla för din kommentar! Blir så glad för dina tankar!