torsdag 29 december 2011

Erikslund



Idag har vi gjort klart det sista fixet i Erikslund.

(För er som inte vet vad det är så är det ett gulligt litet hus som jag blev förälskad i redan som tonåring. 
Nu äger pappa det och vår äldsta son med sambo och hund  bor där) 

Nederst vid kaklets slut ska det ju vara silikon och jag vet inte riktigt vad som hände där i september,
men krafterna tog nog helt enkelt slut.

Vi satte svart kakel på vedfånget bredvid vedspisen och på den andra sidan så skulle det bli likadant.  Det skulle matcha den svarta stenmönstrade bänkskivan.
Nu var det så att muren lutade lite för mycket och fixet tog slut.
Därför så blev det inte klart.
Vi var nog väldigt byggtrötta oxå om jag ska vara riktigt ärlig.

Jag skäms lite när jag tänker på hur fort det gick idag,  ynka 2 timmar så var allt gjort
och då flyttade vi undan allt från bänkarna och så tillbaks med allt igen.
Vi tände eld i spisen och vattnade julgranen med på den tiden.



Jag tycker att det blev ett bra kök och resten av utbyggnaden med så klart.
För att vara amatörer (maken och jag) så känns det så bra att se det färdiga resultatet och höra att de som bor där är väldigt nöjda.
Vi har ju ritat och byggt det mesta själva. 
Viss hjälp av proffs som elektriker, rörmokare och mattläggare är ju nödvändigt.
Stöd, hantlagning, sågning och målning med mera har många hjälpt till med i familjen.
Bara att köra bort alla sopor som blir på ett bygge tar enorm tid.
Alla har dragit sitt strå till stacken.




Nästan klart!


Här sjunger pappa, mattläggaren och syrran och de spelar luftgitarr och trummor.
 Att skratta är befriande.


Nya badrums väggmattan på plats.

Det gamla fina trägolvet som fick ersättas av ett annat.(snyft)
 I resten av huset finns dessa underbara golvplank kvar.
Vilka spikar!

En spiskåpa byggs.
Jag tyckte absolut att det
skulle vara en där. 

Jag tapetserade några våder i hallen
 upp och ned, tokigt!
Gör om gör rätt!


Första våderna i köket på plats.
Nu när man tittar tillbaks på allt så är jag glad att vi tog mycket bilder på alltihop.

Vid första renoveringen vid köpet av huset så gjorde jag en liten bok som jag gav bort till ägarna och hyresgästerna i julklapp.
Mycket uppskattat kan jag lova.
Två år senare så gjorde hyresgästerna ytterligare en bok, (del 2)
om hur de upplevde återflytten tillbaka till huset efter ett år i Nyköping och deras tankar om alltsammans.
Lika uppskattad den med.



Tanken är att det ska bli en Del 3, som ska handla om utbyggnaden.
Så alla bilder, tankar och känslor är dokumenterade och kommer så småningom ut i bokform.
Det kan faktiskt vara väldigt trevligt för kommande ägare av huset.

Jag har sagt denna sommar att jag aldrig mer ska kakla, att jag aldrig mer ska tapetsera och att jag aldrig mer ska bygga någonting...
Men det ska jag visst, jag behövde bara vila lite först.
Nu filar maken och jag på poolbygget och vinterträdgården här hemma.
Till våren börjar vi.

Kram Pia

7 kommentarer:

  1. Men, vad ni har varit duktiga! Så kul med all dokumentation också. Så fint ni gjort, mycket slit som belönas med bra slutresultat!
    Kul att du hänger med på Smörblommeprojektet! Du har absolut rätt inställning:)

    Gott nytt år önskar jag dej igen!
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Så himla fint det blev! Känn er nöjda! Kram

    SvaraRadera
  3. Vilket fint hus ni har och vad ni är duktiga!
    Klart att du skall måla ochfixa och trixa det är du ju så bra på.
    Vila föst så blir det bra sedan.
    Kul att hitta hit
    Annika

    SvaraRadera
  4. Vilket fantastiskt hus! Och så många fina detaljer! Jag älskar gamla hus som du kanske har förstått.. ;) Va duktiga ni är som fixar och grejjar. Det sär sista är alltid så svårt att ta tag i... ;)
    Gott Nytt år!
    Kramar!

    SvaraRadera
  5. Så kul med denna bok att göra delar på detta vis:) Så duktiga ni är och så fint det blir! Sonen måste trivas bra?!
    Vad fint det blev med vedkorgen nedan och jag håller med om att känslan med betalda räkningar och skön musik är en härlig känsla.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Ja, byggtrött kan man verklgien bli, men får man vila ett tag så kommer plötsligt lusten tillbaka...och då glömmer man det jobbiga o vill ta tag i nya projekt =)
    Så duktiga ni är o så smart med en bok om renoveringen,nåt att ta efter tror jag =)

    SvaraRadera
  7. Åh, Underbart Pia!!!!!
    Känner igen mig i typ, allt... Som du kanske förstår. Det är precis sådär det är, att bygga! Roligt men jobbigt, man tappar ork emellanåt. Man gör misstag, som får rättas till. Men viktigast är att kunna skratta emellanåt! Vad duktiga ni har varit!!! Så kul med boken!!! Här blir det bara bilder. Och så bloggen då! ;)
    Ha en fin näst sista dag på året!
    Kram!

    SvaraRadera

Tack snälla för din kommentar! Blir så glad för dina tankar!